HemLatest imagesSökReglerOm Ir MouroKartaLogga inBli medlem
Senaste ämnen
» In i dimman [Kaio]
Om Ir Mouro Emptyons mar 25, 2020 5:23 pm av Kaio

» Ett minne blott
Om Ir Mouro Emptytis mar 24, 2020 8:08 pm av Garn

» Lavendel [Öppet]
Om Ir Mouro Emptymån okt 14, 2019 9:25 pm av Kaio

» Fötternas trummande [Fengel]
Om Ir Mouro Emptysön maj 26, 2019 10:33 pm av Kaio

» Obruten väg [Garn]
Om Ir Mouro Emptymån mar 18, 2019 9:55 pm av Fengel

» In i värmen [Hladno]
Om Ir Mouro Emptylör mar 16, 2019 12:22 pm av Hladno

» Morgon stund [Fengel]
Om Ir Mouro Emptytor mar 14, 2019 3:12 am av Misha

» Om Acherati
Om Ir Mouro Emptysön mar 10, 2019 2:22 pm av My

» Om Tadaar
Om Ir Mouro Emptysön mar 10, 2019 1:25 am av My

Vem är online
Totalt 1 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst.

Inga

Flest användare online samtidigt: 12, den ons aug 23, 2023 11:39 am
Chatt





Majoriteten av all information om sidan står på vår Wikipedia.
Wikipedia - Discord
OBS! Sidan är ännu väldigt mycket under konstruktion. Om det är något du funderar över, tveka inte att fråga.

Ir Mouro är en högfantasyvärld, där namnet Ir Mouro betyder "Landet" på de äldsta språken. Bortanför haven, glaciären i norr och öknen i sydost vet ingen vad som finns. Ir Mouro är ett land under uppbyggnad, i ruinerna av större och mäktigare civilisationer som levde för hundratals eller tusentals år sedan.

Mycket historia har gått förlorad. Även de mest lärda och högteknologiska kulturerna har inte säkra, dokumenterade redogörelser av händelser mer än drygt tusen år tillbaka, innan dess existerar bara lösa fragment och muntliga berättelser om de kulturer som existerade då.

Inget riktigt globalt samhälle existerar, men stora nationer finns och stora krig utspelas på olika håll av världen. Landet befinner sig i ett tillstånd av utveckling, där allt fler kulturer som varit isolerade expanderar och möts, med varierande resultat.

Folkslag
I landet finns tolv stycken större folkslag, som kan anses som nationer eller större gemensamma kulturer även om de inte alltid har en officiell ledning eller liknande. Följ länkarna till deras respektive wiki-sida. För en mer fullständig sammanfattning, följ länken här.

De tolv folkslagen är:

  • Charybdis - Högteknologiska pacifister, lägger stor vikt vid vetenskap men har tydliga samhällsskikt.
  • Qu - Självutnämnda frihetskämpar, alviskt inspirerad nation.
  • Nordfolk - Enkelt, solidariskt folk i självstyrande gårdar/städer, till stor del under Lykoris förtryck.
  • Lykoris - Diktatoriskt krigarfolk, extrema och klassbundna. Målen helgar alla medel - enligt Lykoris vilja.
  • Avorn - Klanlevande människobarbarer i norr, vilda och fria.
  • Nordriket - Extremt instängd nation i norr, med ett manipulativt klassamhälle och många hemligheter.
  • Snöhavets vandrare - Piraterna, ett laglöst folk bosatta kring södra havet. Bladning av alla raser. (Under uppbyggnad, ej spelbar)
  • Daevas - Krigiskt folk, utbrytare från Charybdis och i krig med Qu. Strävar efter makt och storhet. (Under uppbyggnad, ej spelbar)
  • Måntemplet- Tempel dedikerat till gudarna, strikt anti-magi men välkomnande för alla andra udda.
  • Kal-Sharok - Dvärgarnas underjordiska nation, som nyligt avslöjat sin existens för världen. (Under uppbyggnad, ej spelbar)
  • Aerie - Asieninspirerad nation som producerar världens lyx och flärd, men med oerhörda klassklyftor. (Under uppbyggnad, ej spelbar)
  • Shendu - Nationen av havslevande naiader, framstående handlare och hantverkare.


Raser
De etablerade raserna i Ir Mouro härstammar alla från de två ursprungsfolken, de ljusa och de mörka, som dog ut för många tusen år sedan. De gav upphov till de tre gamla raserna, människor, eldar och dvergr. Människorna finns ännu kvar i olika former, medan eldar och dvergr har dött ut men lämnat efter sig liknande raser i sitt arv - alver och dvärgar. De nu levande raserna kan delas in i tre kategorier - gråblod, skuggraser och primalraser. Gråbloden är de som härstammar direkt från människor, eldar eller dvergr, utan andra magiska influenser man vet till.

Se vilka raser som tillhör vilka folkslag (länk)
  • Människa
  • Alv
  • Satyr
  • Halvling
  • Dvärg

  • Skuggraserna är resultatet av mörka ritualer på alver och människor, många tror att de har en stark koppling till demoner, kaos och ondska. De flesta av skuggraserna lever inom Lykoris.
  • Vren
  • Skuggmärkt
  • Uruk

    Primalraserna är resultatet av gudarnas ingripande i världen, de var starkt troende gråblod som upphöjdes till nya väsen då primalgudarna utkämpade ett krig för över 1200 år sedan.
  • Dryad(Moriko)
  • Naiad (Kaiito)
  • Tengu (Windfari)
  • Naga (Aurinko)
  • Silanni(Duraneir)
Religion
Landet domineras av en religiös övertygelse - tron på primalgudarna. Nästan alla är överens om att primalgudarna är verkliga entiteter, frågan ligger snarare i om de borde dyrkas och hur de i så fall ska dyrkas. Primalgduarna består av fem gudar, som aspekter av de naturliga elementen: Moriko (jord), Aurinko (eld), Kaiito (vatten), Windfari (luft) och Chaibos (döden).

Därtill finns en annan gud som de flesta känner till; månguden Duraneir. Det finns levande personer som hört primalgudarnas röster och sett deras influens på världen, men om de är gudar eller inte är en ren tolkningsfråga.

Många tror att två urkrafter existerar - Tenrai och Meimei, dualiteter ur vilka världen en gång skapats. Inte gudar som primalgudarna, utan formlösa krafter i ständig jämvikt och motvikt. Tenrai - mörkret, kaoset och ondskan. Meimei - ljuset, ordningen och godheten. Vissa ser dem som en kamp mellan godhet och ondska, där någon en dag ska vinna. Andra ser dem som ljus och skugga; krafter som kompletterar varandra, som bara existerar i varandras närvaro.

Många bryr sig inte över huvud taget.

Läs mer om Ir Mouros religion här (länk)

Yrken
Alla folkslag har olika sorts yrken, även om ett flertal överlappar. Din plats i folkslaget definieras av ditt yrke och är en viktig avspekt av den kultur du kommer ifrån. För icke-magiker finns det vanliga, hederliga yrken, men om du är en magiker definieras ditt yrke som din magiskola.

I varje respektives folkslag information kan du hitta en sektion gällande yrken.

Magi
Magi betraktas mycket olika från kultur till kultur. Hur magi fungerar finns många teorier kring, och hur väl magi betraktas varierar. Magiska förmågor kan vara både medfödda eller inlärda, men kräver alltid träning, då magi är tätt förknippat med risker och negativa effekter. De platser där andevärlden står nära vår värld är magi enklare att använda.

Magi delas in i fyra huvudgrupper: skapande, entropi, elemental och spirituell. Skapande magi står i motsats till entropi, och spirituell magi står i motsats till elemental. Olika folk ser olika på magigrupperna, vissa är mer tabubelagda än andra. Blodsoffer kan användas för att förstärka effekterna av all magi, men detta är förbjudet i många kulturer och anses mycket farligt.

OBS! För att spela en karaktär med magi måste du ansöka om tillstånd. Det är för att försäkra oss, och dig själv, om att din karaktärsidé är genomtänkt och inte strider emot folkslagen eller raserna. Läs noga igenom magitraditioner på din karaktärs folkslag för att få en bättre insikt om vad det innebär för just din karaktär. Det är viktigt att du förstår vad din karaktär kan och inte kan göra. Skicka iväg din ansökan i Tillstånds-forumet där du berättar dina tankar och karaktärskoncept. Var inte rädd att fråga över något du undrar!

Läs mer om magin i Ir Mouro här (länk)

Historia
Ir Mouros historia är till stor del höljd i dunkel. Konflikter och kriser har lett till att mycket kunskap har gått förlorad, både i vetenskap, magi, kultur och förståelsen om de som kom innan. Charybdis akademiker har lyckats utröna gamla texter och berättelser som de använt för att framställa en kortfattat tidslinje av landets viktigaste händelser. Men alla ser det inte som den objektiva sanningen, och det vanliga folket är inte allt för investerad i det förflutna.

Läs mer om Ir Mouros historia här (länk)

Vad kommer härnäst?
Ir Mouro är ännu väldigt nytt och har mycket mer att komma med. Crew arbetar främst med att göra klart alla folkslagen, innan vi börjar implementera våra andra idéer. Har du ett förslag eller önskemål? Skicka din idé i kontakta crew forumet!